Relax; Ontspanning en momentjes in de natuur

Stress zorgt ervoor dat je cortisol produceert. Als zo’n piek een piek blijft en weer over gaat, is dat niet erg. Dat is een hele natuurlijke reactie van ons lichaam. Anders wordt het wanneer de stress langdurig is. De eerste situatie kun je vergelijken met een leeuw die ineens uit de bosjes springt. Chronische stress daarentegen lijkt eerder op een hoge hypotheek die je maandenlang niet kunt betalen en maar om je aandacht blijft zeuren.Als je cortisol verhoogd is, staat het lichaam in het teken van overleven. Dan is even niets anders belangrijk. Er wordt dus kostbare energie weggevreten van je immuunsysteem, je huid, haar, je voorplantingsvermogen (je menstruatiecyclus kan bijvoorbeeld stil gaan liggen). Ook gaat je lijf vet opslaan om je te beschermen.’

Vrouwen zijn veel gevoeliger voor stress, hun lichamelijke reactie op spanning houdt ook langer aan dan bij mannen. De hormonen zijn langer aanwezig. Er is duidelijk een verschil tussen mannen en vrouwen bij de verwerking hiervan door de hersenen. Angst en depressie klachten komen dan ook meer dan 2x zoveel voor bij vrouwen tov mannen. Dus ontspanning is essentieel voor ons vrouwen.

Tips voor ontspanning:

* Ga elke dag naar buiten en zoek de natuur op.

* Zoek een ontspannende hobby of activiteit.

* Zet je smartphone wat vaker uit.

* Mediteer.

* Doe wat vaker helemaal niets door voor je uit te staren als je in de trein of tuin zit.

* Neem gedurende dag korte pauzes in plaats van het op te sparen tot ‘s avonds, het weekend of als je gepensioneerd bent.

* Zet jouw favoriete muziek eventjes lekker hard op.

 

Kom naar een van de evenementen om meer te weten te komen en voor meer praktische tips.