Relax; belang van een goede nachtrust

Voldoende slaap en een goede slaapkwaliteit zijn hele belangrijke punten. Zie je nachtrust als een grote schoonmaak, je lijf gaat door de wasstraat. De informatie verkregen over de dag wordt geordend, het lichaam wordt weer hersteld. Tijdens je slaap is bijvoorbeeld je groeihormoon hoger, wat fantastisch is voor het herstel van je lichaam. Daarnaast is je cortisol (het stress- oftewel ‘sloophormoon’) is lager en een hoog cortisolgehalte is funest voor je weerstand. Er wordt ook wel gezegd: ‘Sleep shampoos your brain’. De toxische moleculen worden er als het ware uitgewassen. De ruimte tussen de hersencellen is tijdens je slaap ook groter en de stroom met cerebrale spinale vloeistof dus ook hoger. Met goed slapen kan je bovendien je hormonen resetten, het versterkt je immuunsysteem en je valt makkelijker af. Reden te meer om goed op te letten hoe je die slaap kan bevorderen. 

Slaap bestaat uit 4 stadia, alle 4 even belangrijk. De algemene richtlijn is 7-8 uur slaap per nacht Zodat je een paar keer de alle stadia heen kan gaan. 

Tips voor goede slaap hygiene:

* Zorg voor een koude en geventileerde slaapkamer

* Drink geen caffiene voor het slapen gaan

* Zorg voor een regelmatig slaappatroon

* Slaap 7 tot 8 uur

* Zet 2 uur voor het slapen gaan alle beeldschermen uit

Kom naar een van de evenementen om meer te weten te komen en voor meer praktische tips.