Zingeving; jouw pad, missie en zin in het leven

Ik kom veel vrouwen in de overgang tegen die dit even kwijt zijn. Veel vrouwen hebben jarenlang anderen op de eerste plaats gezet. De kinderen, baas, het huishouden en oude ouders gingen altijd voor. Tijd voor zichzelf namen ze nauwelijks. In de overgang kan dat ineens omslaan. Dan denken ze: En nu ik. Nu ga ik doen wat ik écht wil. Een andere baan, meer tijd nemen voor vriendinnen, eindelijk die cursus Spaans doen. Of juist lijden ze in stilte en hebben niet door dat het nu tijd is daar extra aandacht aan te besteden.

Deze kentering tijdens de overgang is niet gek en biologisch verklaarbaar. Het hormoon oestrogeen, dat ook wel het ‘verzorgingshormoon’ genoemd wordt, daalt. Had je eerst eindeloos geduld om je met poepluiers, broodtrommels en lastige collega’s bezig te houden, nu kunnen al die sociale zaken je gaan tegenstaan.

Je kunt deze overgang zien als een opportunity om iets te leren. dus zoek de reden achter je lijden. Misschien een reden om de situatie te veranderen of misschien wel hoe je er zelf op reageert. Hier wat tips om ermee aan de slag te gaan.

Tips:

  1. Richt je aandacht op wat je blij maakt.
  2. Bepaal je persoonlijke doelen en missie.
  3. Vervang negatieve gedachten door positieve en wees niet bang om de hulp in te schakelen van een professional zoals een therapeut, psycholoog of coach.
  4. Wees dankbaar voor wat goed is.
  5. Blijf jezelf ontwikkelen en nieuwe dingen uitproberen.
  6. Ontwikkel mindfulness and compassie

Kom naar een van de evenementen om meer te weten te komen en voor meer praktische tips.